Tulorekisteri korvaa palkkojen vuosi-ilmoitukset, jotka annetaan verohallinnolle, työeläkelaitoksille, työttömyysvakuutusrahastolle ja työtapaturmavakuuttajille. Tiedot annetaan yhdellä ilmoituksella yhteen keskitettyyn rekisteriin eri viranomaisten tarpeita varten.

Ilmoitamme palkoista tiedot tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkkojen maksupäivästä. Sinun ei tarvitse itse huolehtia ilmoituksista.

Yksityishenkilöt voivat katsoa tulorekisteristä omia palkka-, eläke- ja etuustietojaan. Palveluun kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tiedot ovat tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa kootusti ja reaaliaikaisesti. Jokainen näkee tulorekisteristä vain ne tiedot, joihin on oikeus tai joihin on valtuutettu.

Tulorekisterin tietoja käyttävät toimijat, joilla on lainsäädäntöön perustuva oikeus saada tulorekisteristä tulo- tai muita tietoja oman tehtävänsä hoitamiseen. Alla lista toimijoista 1.1.2021

  • Verohallinto
  • Kansaneläkelaitos (Kela)
  • Työllisyysrahasto
  • työeläkelaitokset
  • Eläketurvakeskus (ETK)
  • työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonala
  • Tilastokeskus
  • vahinkovakuutusyhtiöt
  • työttömyyskassat
  • kunnat ja kuntayhtymät
  • Tapaturmavakuutuskeskus
  • Potilasvakuutuskeskus
  • työsuojeluviranomainen
  • Ahvenanmaan maakunta ja sen viranomaiset
  • Liikennevakuutuskeskus
  • Valtiokonttori
  • Ulosottolaitos
Aloita kevytyrittäjyys jo tänään